Sammanfattning
Inledning: Förhållandet mellan föräldern och barnet och föräldrarnas föräldrafärdigheter har en central betydelse för barnets välbefinnande och utveckling. Programmet ICDP – Vägledande samspel (International Child Development Programme) är ett program som oftast genomförs i grupp riktat till föräldrar och personer som har omsorg för barn i alla åldrar. Programmets syfte är att stärka en god, positiv växelverkan och omsorgsgivarens sensitivitet och förmåga att bemöta barnet samt stärka förälderns självförtroende som förälder, har en positiv inverkan på förälderns uppfattning om barnet och stöda att barnets röst blir hörd.
Forskningsfråga: Har programmet Vägledande samspel (ICDP) effekter på föräldrafärdigheterna hos föräldrar till barn i åldern 0–18 år och på relationen mellan förälder och barn i en finländsk kontext?
Material och metoder: Litteratursökningen gjordes med sökstrategin Population, Concept, Context (PCC) som är typisk för kartläggande litteraturöversikter med inriktning på frågan: Vilken forskning har gjorts om programmet Vägledande samspel (ICDP, International Child Development Programme)? Som sökord användes: P = Föräldrar till barn och unga i åldern 0–18 år, C = International Child Development Programme (programmet Vägledande samspel), C = Föräldrafärdigheter och relationen förälder-barn. Det mest intressanta objektet i sökningen var undersökningar av metodens effekter, men även undersökningar som gjorts med andra konstellationer inkluderades. Den systematiska sökningen riktades till databaserna MEDLINE, APA PsycInfo, CINAHL, ERIC, Web of Science och Scopus och den kompletterades med en manuell sökning.
Resultat: Åtta undersökningar togs med på basis av litteratursökningen. Av dessa var sex nordiska undersökningar av effekterna som bedömningen av metodens effekter grundade sig på. Dessutom togs två nordiska implementeringsundersökningar med. Programmet grundar sig inte på en tydlig manual, så dess beskrivning bedömdes med hjälp av olika källor. I fråga om målgruppen, genomförandet, responsen och handboken för handledare bedömdes beskrivningen av programmet med titeln “har beskrivits, men inte tillräckligt”. Programmets målfenomen, mål, metoder, centrala element och flexibilitet, genomförare samt materialet riktat till de som tar emot programmet hade däremot beskrivits tillräckligt. Programmet stöder sig på många teorier, vars beskrivning bedömdes vara tillräcklig. Programmets verkningsmekanismer grundar sig på allmänt accepterade teorier som förklarar människornas verksamhet. I undersökningarna observerades programmet ha positiva effekter på en del av den granskade responsen. Programmet observerades ha statistiskt signifikanta positiva effekter på huvudresponsen som klassificeras i artikeln av Brekke et. al (2023), dvs. föräldrarnas självförmåga och emotionella sensitivitet – i fråga om känslostyrande beteende – både genast efter deltagandet i ICDP-programmet och under uppföljning efter fyra månader. Effekterna var små vid uppföljningsmätningen vid fyra månader (d = 0,20-0,23, NNT (Number-Needed-to-Treat) = 7,69-8,93).
Helhetsbedömning: Programmet ICDP – Vägledande samspel har måttlig dokumenterad evidens (4/5) i en finländsk kontext. Beredskapen att implementera programmet förverkligades inom sex av tio delområden.