Kouluihin pitäisi saada sateenkaariportaat, itsestään piirtäviä kyniä, pulpetit ja pehmeämpiä tuoleja. Tulevaisuuden opettaja olisi Lumikin kaltainen henkilö ja oppilas kiva kaveri, joka käy kylässä ja osaa korjata juttuja.
Hämeenkylän alakoululaisten lennokkaita ajatuksia
Haastattelimme Hämeenkylän koulun 1.–4.-luokkalaisia oppilaskunnan edustajia aiheesta ”tulevaisuuden koulu” ja kirjasimme heidän vastauksiaan ylös.
Alakoululaisilla oli paljon mielikuvituksellisia ideoita. Esimerkiksi koulun pihalle toivottiin vesipuistoa ja jääkiekkokaukaloa sekä kouluun suklaisia seiniä. Oppilaat toivoivat myös lisää nukkuma-, leikki- ja karkkitunteja ja lelupäiviä silloin tällöin. Lisäksi olisi mukavaa, jos robotti Aku Ankka kävelisi koulun käytävillä.
”Oppilaat toivoivat lisää nukkuma-, leikki- ja karkkitunteja.”
Oppilaat toivoivat kouluun kirkkaampia, valoisampia värejä, kuten oranssia ja violettia. He myös toivoivat sateenkaaren värisiä portaita, joiden vieressä olisi liukumäki, ettei heidän tulevaisuudessa tarvitsisi kävellä portaita alas. Vanhanaikaisia maalauksia käytävillä saisi oppilaiden mukaan olla enemmän.
”Lapset halusivat lentäviä tietokoneita ja lentäviä, itsestään piirtäviä kyniä.”
Musiikkihuoneen pitäisi olla isompi, jotta sinne mahtuisi enemmän ja isompia soittimia, kuten urut. Vessan istuimen pitäisi olla isompi. Pulpetit haluttiin takaisin niiden kätevyyden vuoksi, ja tuolien pitäisi olla pyöriviä ja pehmeämpiä, jotta peput eivät puutuisi. Myös säkkituolit ja sohvat olisivat kivoja. Lapset halusivat myös lentäviä tietokoneita ja lentäviä, itsestään piirtäviä kyniä.
”Lapset haluaisivat ymmärtää muita kieliä puhuvia.”
Lumikki-opettaja ja kivat kaverit
Alakoulussakin toivottiin opiskeltavan tiedettä, esimerkiksi kemiaa. Historiaa pitäisi olla enemmän. Myös vieraita kieliä, esimerkiksi italiaa ja venäjää, voitaisiin opiskella enemmän ja ruotsin opiskelu aloittaa aiemmin, sillä lapset haluaisivat ymmärtää muita kieliä puhuvia.
”Tulevaisuuden oppilas tekisi tehtävänsä kunnolla eikä pelkästään leikkisi.”
Myös käsityötä haluttiin enemmän, koska se on hauskaa ja luovaa. Käsitöissä kuitenkin pitäisi tehdä enemmän hyödyllisiä ja käytännöllisiä töitä, jotka eivät olisi turhia ja joille olisi fiksu käyttötarkoitus.
”Opettajilla olisi hyvä olla taikasilmälasit, jotta he eivät näkisi reikiä oppilaiden housuissa.”
Opettajan tulisi lasten mielestä olla ystävällinen ja kiltti sekä jakaa puheenvuoroja tasapuolisesti. Hyvää opettajaa kuvailtiin Lumikin kaltaiseksi henkilöksi. Lisäksi opettajilla olisi hyvä olla taikasilmälasit, jotta he eivät näkisi reikiä oppilaiden housuissa. Lapset toivoivat myös, että joskus vanhemmat oppilaat, esimerkiksi kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaiset opettaisivat alakoululaisia.
”Alakoulussakin toivottiin opiskeltavan tiedettä, esimerkiksi kemiaa.”
Tulevaisuuden oppilaan toivottiin olevan sellainen, joka ei puhuisi päälle ja joka olisi kiltti ja kiva kaveri. Hän osaisi korjata juttuja, tulisi kylään, olisi auttavainen ja tekisi tehtävänsä kunnolla eikä pelkästään leikkisi.
Aino Lohi ja Enja Jokinen
Hämeenkylän koulu, 8A